Internet Explorer ei ole toetatud

Hoolekandeteenused.ee veebilehte on võimalik kasutada Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge või mõne muu moodsa veebilehitsejaga.

Lae alla Chrome Lae alla Firefox

Loome psüühilise erivajadusega inimestele võimalused tegusaks eluks kogukonnas

Anname Sulle turvalise elukeskkonna, toetava võrgustiku ja tegevustega sisustatud päevad, et saaksid olla rõõmus, õppida ja töötada, tunda ennast vajalikuna ning viia ellu oma unistusi.

Kas hirmul on suured silmad?

Kas hirmul on suured silmad?

Õhtulehe artikkel kirjutab, miks võivad erivajadustega inimesed vahel häirivalt käituda ja mida sel puhul teha.

Selleks, et paremini olukorda kirjeldada, vastame tüüpilistele küsimustele, mida meie kodude ja elanike kohta küsitakse.

Miks meie kliendid nii käituvad?

Kunda endises muusikakooli majas elavad inimesed, kellel on kaasasündinud või  sünnihetkel tekkinud kahjustus, mille tõttu nende areng on jäänud lapse või nooruki tasemele. Me näeme enda eest küll täiskasvanud  inimest, kuid tema oskused näiteks lugeda, kirjutada ja erinevates olukordades sobivalt käituda on jäänud lapse tasemele.

Enne meie kodusse tulekut on enamus neist kasvanud lastekodus või elanud pikka aega suurtes hooldekodudes tavaühiskonnast eraldatuna. Viimastel aastatel on üha rohkem pööratud tähelepanu sellele, et ka erivajadustega inimestel on õigus elada kodus, mitte suures haigla tüüpi asutuses. Selleks oleme loonud järjest uusi kodusid kogukondades, et aidata neil elada võimalikult tavapärast elu ja tegusat elu. Uuel viisil elama õppimine ja viisaka käitumise harjutamine võtab aga aega.

  • Mida me teeme, et seda enam ei juhtuks?

Meie selgitame Kunda Kodus igapäevaselt, et selline käitumine on häirib ja ei ole sobilik. Ent, harjumused on rasked muutuma. Siinkohal on oluline panus ka kaaskodanikel. Harjumused saavad muutuda ainult siis, kui keskkonnast ei tule sisendit, et see tegevus tulemust annab.  Kui küsimise peale raha saadakse, tekib meie kodu elanikul arusaam, et nii saab teenida ja seda võib teha. Oluline abi inimese harjumuse muutmiseks on mitte raha anda.

Samuti palume häirimisest meile teada anda, seda kahel põhjusel. Esiteks, siis saame kliendiga rääkida ja talle meelde tuletada, kuidas käituda nii, et see teisi ei häiriks. Teiseks on kodudes üle Eesti ette tulnud olukordi, kus pahanduse puhul eeldatakse, et tegu on meie kliendiga, kuid tema oli sel ajal hoopis kodus või tööl.

  • Kuidas käituda, kui psüühilise erivajadusega inimene raha küsib või pöördub?

Autode uste avamine ja raha küsimine võib olla ehmatav kogemus, mille korral soovitame kuulata inimese küsimus ära ja viisakalt keelduda. Oluline on meeles pidada, et raha või taara küsimine on küll tüütu, kuid nad ei tee seda konflikti tekitamiseks, vaid see on minevikust sisse harjunud ellujäämise viis.

Rattaga sõitmisel teiste inimeste mitte märkamine võib olla seotud piirangutega füüsises, näiteks on tal keeruline rattaga manööverda. Siis tekibki olukord, kui elanik käitub erilises olukorras meile arusaamatult – kui ta ei suuda ise hästi rattaga manööverdada, siis selle asemel, et vabandada, ta hoopis pahandab jalakäijaga. Kui kogukonna liikmed meid sellistest olukordadest teavitaksid, saaksime koos kliendiga leida viise, kuidas ohutumalt rattaga sõita või mida ette võtta, kui takistust teel märkab aga ei julge ratast keerata kartes kukkuda.

Kui põhjendatud on tegelikult elanike hirm, et Mere üksuse asukad võiksid millegagi nö hakkama saada? 

FB postituses tuuakse välja raha või pudelite küsimine, valjult tänaval rääkimine, linnas üksinda jalutamine, jalgrattaga sõitmine ja sellega jalakäijate segamine. On tulnud ka ette ilma tuledeta rattaga sõitmist. Kaheaastane kogemus näitab, et jah, just selliste asjadega võivadki nad hakkama saada. Ilmselt selliseid tegevusi tuleb ette ka teiste inimeste poolt.  

Mõned inimesed Facebooki-grupis on toonud ka välja, et üksuse kliendid piiluvad nende akendesse ja on üritanud ka tuppa tungida.

Kopeerin Facebookist: Nad kipuvad tuppa ka. Mõni katsub uksi ja piilub aknast sisse ka.

Kui sageli seda juhtub ja milline oleks siis kõige õigem käitumisviis? Kas lahendada olukord ise või kutsuda politsei, nagu mõned on soovitanud?

Meieni jõudis viimane selline teade rohkem kui aasta tagasi. Tegelesime probleemiga ja rohkem pole meile kaebusi tulnud. Meie klientide puhul võib alati meile helistada ja paluda tal koheselt lahkuda. Kui ust katsub keegi teine (nagu ka FB-s välja toodi) või ei  saa aru, kes on ukse taga, siis loomulikult võib politseisse pöörduda.

Olen ma saanud õigesti aru, et tegelikult võivad asukad vabalt ilma saatja-hooldajate ringi liikuda? Või oleneb see konkreetsest inimesest?

Me saame aru, et nad vahel häirivad, aga see ei ole kindlasti põhjus inimese liikumisvabadust piirata. Eestis saab liikumisvabaduse ära võtta ainult kohtu otsusega ja selleks peab olema selge põhjus. Kui veidi laiemalt mõelda, siis kogukonnas võivad häirida  ju ka mängides käratsevad lapsed või ülendatud meeleolus täiskasvanud, kuid nende puhul me ei eelda, et nad selle tõttu ei tohiks iseseisvalt liikuda.

Kas oleks võimalik tuua välja (muidugi anonüümselt), kes on klientuurist nö kõige problemaatilisem ja milles see on linna peal väljendunud? 

Nagu FB-is ka välja toodi, siis ilmselt on kõige rohkem silma jäänud inimene, kes küsib linnakodanikelt poe juures raha või pudeleid. Kas ja kui palju see kedagi häirib, sõltub ilmselt iga inimese suhtumisest taolistesse olukordadesse. Ja nagu ka enne öeldud, et meie kodu elanike harjumusi muuta, on vajalik, et tema käitumismustrit meie, nn tavakodanikud, ei süvendaks. Ehk siis ei annaks raha ega taarat ja soovitaks küsijal koju minna.

Kas võib ütelda, et inimestel on sageli hooldekodu klientide suhtes asjatud hirmud? 

Inimesed ikka kardavad seda, mida ei tunne ja pole otsest kokkupuudet ning ei teata, kuidas võib teine inimene erinevates situatsioonides reageerida. 

Kõige paremine saab probleeme lahendada siis, kui neist otse meile rääkida. Nagu ka FB-s kirjutatust välja tuli, siis paljud inimesed on meie kodu elanikega harjunud ja mõistavad erisusi. 

Meiega võib murede korral alati otse ühendust võtta, tulles päevasel ajal Mere kodusse kohale või helistada/kirjutada Kunda Mere kodu klienditööjuhile- kontakti leiate AS Hoolekandeteenused kodulehelt. 


Tagasi

Kirjuta meile, me soovime sind aidata!

Sinu sõnum on saadetud!