Internet Explorer ei ole toetatud

Hoolekandeteenused.ee veebilehte on võimalik kasutada Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge või mõne muu moodsa veebilehitsejaga.

Lae alla Chrome Lae alla Firefox

Loome psüühilise erivajadusega inimestele võimalused tegusaks eluks kogukonnas

Anname Sulle turvalise elukeskkonna, toetava võrgustiku ja tegevustega sisustatud päevad, et saaksid olla rõõmus, õppida ja töötada, tunda ennast vajalikuna ning viia ellu oma unistusi.

Miks ja kuidas suitsetamisest loobuda? 

Miks ja kuidas suitsetamisest loobuda? 

Uus aasta, uued lubadused? Kas Sina olid üks nendest, kes lubas uuel aastal suitsetamisest loobuda? Meil on Sulle mõned soovitused, miks ja kuidas suitsetamisest loobuda, et Sinu teekond oleks lihtsam.  

Õpitud tavana on suitsetamine küll pikemat aega vähenemas, kuid suitsetamisest loobujale ei ole protsess lihtne. Lisaks füüsilisele sõltuvusele võib tubakatoodete tarvitamine olla tihedalt seotud sisseharjunud rutiini, samuti sotsiaalsete toimingute ja vajadustega. 

Siiski pole ükski ahvatlus jätkata suitsetamist sinu ja sinu lähedaste tervisekaotust väärt. 

Selleks, et olla õnnelik mittesuitsetaja, tuleb lahti saada soovist suitsetada!  

Miks suitsetamisest loobuda?  

Põhjuseid on väga palju ja igaüks peab endale leidma selle, mis just teda kõige enam motiveerib.  

Kui loobud suitsetamisest:  

  • Elad kauem ning oled tervem.
  • Väheneb oluliselt risk haigestuda rasketesse kroonilistesse haigustesse, mida tubakatarvitamine põhjustab.
  • On Sul palju kergem hingata, kopsud on tugevamad ja puhtamad.
  • Kaob ära „suitsetaja köha”.
  • Su hambad on valgemad ja tugevamad.
  • Sinu riided, juukseid ega hingeõhk ei haise enam tubaka järgi.
  • Sa ei vanane nii kiiresti nagu suitsetajad.
  • Su nahk näeb värskem välja.
  • Sul on rohkem energiat ja võhma.
  • Sul on rohkem raha, sest suitsetades päevas näiteks paki sigarette, mille hinnaks on 3 eurot, kulub aastas sigarettidele 1095 eurot.
  • Toit maitseb palju paremini. Su lõhnataju on tunduvalt parem.
  • Sa ei kahjusta enam teiste tervist. Sinu läheduses on ka meeldivam olla.
  • Sa magad paremini.
  • Su ajutegevus on erksam ja keskendumisvõime parem.

Millal on õige aeg suitsetamisest loobuda?  

Suitsetajate ühesõnaline vastus on tavaliselt HOMME! Kuid kas Sa ei öelnud sama ka eile?  

“Homme” on suitsetajate lemmikvastus seepärast, et siis ei tule seda teha täna. Hirm millegi olulise kaotamisest on suitsetaja teadvuses tugevam kui hirm, et see võib mingil hetkel ära tappa. 

Kuidas suitsetamisest loobuda?  

1) Alustada võiksid oma sõltuvuse tõsiduse testimisest, seda saad teha SIIN  

2) Päriselt võõrutusega alustamiseks võta abiks 2-nädalane ettevalmistusperiood, mille vältel analüüsid oma senist suitsetamiskäitumist ja teed juba väiksemaid muutusi.  

  • Võta suitsetamiseks eraldi aeg.  
  • Näiteks, kui oled harjunud autoroolis suitsetama, siis nüüd peatu ja välju.  
  • Samuti ära kasuta suitsetamiseks puhkehetke.  
  • Aseta sigaretid, välgumihklid ja tuhatoosid ebaharilikesse paikadesse. Tee endale kodus suitsetamisvabad piirkonnad ja laienda neid järk-järgult.  
  • Kirjuta üles kõik põhjused, miks suitsetamisest loobuda soovid.  
  • Vastastikune leping on hea motivaator. Palu pereliikmetel ja sõpradel koos endaga suitsetamisest loobuda. Vähim, mis nad saavad teha, on Sinu läheduses mitte suitsetada. 
  • Sama võid teha ka töökaaslastega – koos on lihtsam!  
  • Määra lõpetamiseks kindel kuupäev, valmistu selleks tõsiselt ja pea tähtajast kinni.  

Mida teha kiusatushetkel? 

  • Hoia vähemalt esialgu suitsetajatest eemale.  
  • Väldi alkoholi, kohvi ja muid jooke, mida seostad suitsetamisega. 
  • Muuda rutiini – näiteks väldi poode, kust tavaliselt sigarette ostsid.  
  • Ära kunagi luba endale mõtet, et üks sigaret ei tee midagi.  
  • Söö kolme suure toidukorra asemel erinevatel aegadel või väikeste portsjonitega viis korda päevas.  
  • Hoia end tegevuses. Suitsetamisest loobumise aeg on sobiv liikumisharrastuseks.  
  • Lõõgastu: tee väike uinak, mine sooja vanni, hinga sügavalt sisse või mediteeri.  
  • Tee kindlaks asjad, mis tekitavad sinus isu suitsetada ja leia viis nendega toimetulekuks.  
  • Teata kõigile, et oled suitsetamisest loobunud.  
  • Lepi pereliikme või sõbraga kokku trahvisumma, mida pead suitsetamisega vahele jäädes maksma.  
  • Mõtle positiivselt – võõrutus võib olla ebameeldiv, kuid see näitab, et su keha toibub tubaka mõjudest.  
  • Küsi abi nõustajatelt – vaata täiendavat infot tasuta nõustamisest SIIT.  

Kõige parema tulemuse annab, kui loobuda päeva pealt! Kõige olulisem on teha loobumise otsus, astuda esimene samm ja tagasilöökidele mitte alla vanduda!  

Mida saab teha tööl?  

  • Kui töötajate seas on suitsetajaid, uurige, kas nad sooviksid suitsetamisest loobuda ja vajaksid selles tuge. Kui huvilisi on rohkem, siis saab Tervise Arengu Instituut olla toeks lühiloengute ja/või CO testimisega. 
  • CO testimine toimub alkomeetrile sarnase seadme abil, puhumise teel. Testi tulemus näitab vingugaasi sisaldust inimese väljahingatavas õhus, tulemusi selgitatakse osalejatele kohe. Osalejad saavad soovi korral täita nikotiinisõltuvuse testi ning info nõustamiskabinettide asukohtade ja lahtioleku aegade kohta. 
  • Abimaterjale töökohal kasutamiseks leiad Facebooki lehelt Sigarexit.   

Ära loobu loobumast! 

Kelly Kald, töökeskkonna juht

 


Tagasi

Kirjuta meile, me soovime sind aidata!

Sinu sõnum on saadetud!