Nipid: kuidas luua kodukontoris harjumusi?
Koroonakriisi tõttu töötavad paljud inimesed kodukontoris, kuid see ei ole üldse lihtne – üles tuleb seada arvutiga töötamise koht ning töötada segavate faktoritega (näiteks lapsed, koduloomad, telefoniga rääkiv elukaaslane). Eelmisel nädalal jagasime nippe, kuidas kodukontoris töötades targalt planeerida vajalikke puhkepause, sel korral keskendume harjumuste loomisele.
Tekita kodus kodukontori töönurk/tööjaam
Arvestada töönurga loomisel ka töökoha ergonoomikat. Mõtle läbi:
- Kas on olemas töölaud? Kas tööpind on piisava suurusega?
- Kas käed on küünarnukkideni toetatud?
- Kas on olemas töötool (stabiiline/pööratav/reguleeritav)? Kas tool toetab selja nimmeosa?
- Kas sülearvuti kasutamisel on eraldi kuvar/klaviatuur ja hiir?
- Kas kuvar on õigel kõrgusel ja kaugusel?
- Kas töökoha valgustus on piisav?
Tekita töödistsipliin ja jälgi rutiini
Ärka iga päev samal ajal, söö hommikusööki ja valmista end tööpäevaks ette – säti end valmis nii nagu kontorissegi minnes.
Planeeri ja sea prioriteete
Jälgi oma harjumusi! Teadvusta endale, et vahel ei jõuagi igal tööpäeval kõiki asju lõpetada ja on normaalne kui mõni töö jääb pooleli, seda saab lõpetada järgmisel päeval.
Planeeri teadlikult kodukontoris töötamisel tööpäeva algus ja lõpp. Tee endaga kokkulepe, millal tööpäev lõppeb (nt 16:30, 17:00, 18:00) ja pea sellest kinni!
Tee kokkulepped pereliikmetega
Loo perekonnas kindlad rutiinid ja reeglid, mis puudutavad kodukontoris töötamist. Tuleta pereliikmetega neid reegleid aeg-ajalt meelde.
Kui võimalik, tööta pereliikmetest eraldi ruumis.
Kokkulepped kolleegidega
Lepi kolleegidega kokku, mis on ülesandepüstitus, et tegevused oleks kõikidele meeskonnaliikmetele üheselt arusaadavad. Oluline, et Sinu tiimiliikmed tunneksid end toetatuna ja tööjaotus meeskonnaliikmete vahel oleks õiglane.
Murra lahti (töö)arvutist!
Loo harjumus, et töövälisel ajal e-kirju ei saada, vestlusi ei algata ja neid ei jälgi ning pane telefoni teavitused selleks ajaks kinni.
Kui sinu tööpäev on eraelu tõttu natuke teisel ajal kui teistel, siis ajata e-kirjade saatmine tööajale, et inimestel ei tekiks arvamust, et tuleks olla 24/7 kättesaadav.
Ära tee eraelu asju tööarvutist (nii on lihtsam tööasjadest end ka lahti murda).
Tööarvuti pane peale tööpäeva lõppu kinni ja võimalusel aseta eemale.
Vaata ka Tervise Arengu Instituudi valminud vahvat videot “Kuidas muuta oma kodukontor tervislikumaks?”